La
tècnica de pintar amb ceres, a l’encàustica, amb la cera com a aglutinant, es
remunta a fa més de dos mil anys quan els grecs, fins i tot els egipcis (s’han
trobat restes de cera en sarcòfags) utilitzaven la cera d’abella calenta com a
procediment artístic, ja fos sobre fusta, marfil, tela, etc. De fet el procés s’anomena encàustica (es
traduiria com a cremada) per aquesta condició de treballar-la en calent.
Actualment
la tècnica ha evolucionat i es presenta amb diferents formats, sobretot en forma de ceres o "dachs". La composició de les cera no comercial seria de cera d’abella blanca, alguna resina que doni consistència,
com la de Damar i pigment. La de les ceres tipus Manley, ideades per fer servir en sec, poden portar també cera d'abella però principalment porten olis vegetals (de palma), pigments minerals i carbonat càlcic com a càrrega. Una de les seves millors qualitats és que es mantenen grasses, amb el temps no s'assequen ni s'endureixen.
L'encàustica no és una tècnica que hagi tingut gaire èxit dins el món de l'art més enllà dels seus inicis egipcis i grecs. Potser dins el corrent de l'expressionisme si que hi va tenir més cabuda però no va arribar a ser la tècnica principal ni molt menys.
Les
ceres que vam fer servir a la pràctica eren ceres en fred, és a dir, ja
solidificades i per pintar en sec. La intenció no era pintar en sec, per tant s’havien
de desfer, en comptes de desfer-les amb
calor, era més pràctic fer-ho amb dissolvent (essència de trementina o aigua-ras).

El paper va tardar bastant a secar-se a causa de les múltiples capes de cera i dissolvent.
Per
netejar els pinzells es podria fer servir parafina, que és la cera amb la que
es fan espelmes (no es sol utilitzar per pintar).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada